Kontrola tytoniu w erze Obamy – znaczny postęp, pozostałe wyzwania

Stały spadek wskaźników palenia wśród dorosłych w USA, który rozpoczął się na początku lat 60., znacznie przyspieszył w ciągu 7 lat prezydentury Baracka Obamy. Od 2009 r. Częstość palenia papierosów w Stanach Zjednoczonych spadła w tempie około 0,78 punktu procentowego rocznie1 – ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku administracji Billa Clintona i George’a W. Busha (średnie zmniejszenie o 0,28 i 0,36 procent punktów na rok, patrz wykresy). Gdyby obecna stopa spadkowa była kontynuowana, częstość palenia wśród dorosłych Amerykanów spadłaby z obecnego poziomu 15,3% do zera około 2035 r. Natomiast w przypadku wolniejszych spadków obserwowanych w latach Clinton i Busha palenie nie osiągnie wartości zerowej, odpowiednio do około 2070 i 2057 (patrz wykresy). (Chociaż papierosy stanowią większość palnych wyrobów tytoniowych sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych, 2 sprzedaż wyrobów tytoniowych nie będących papierosami, takich jak cygara, nie spadła w tych samych cenach).
Niedawne przyspieszone zmniejszenie palenia papierosów nie miało miejsca w próżni. Uderzający spadek od 2009 r. Jest najprawdopodobniej spowodowany wdrożeniem szeregu interwencji związanych z kontrolą tytoniu na poziomie federalnym, stanowym, non-profit i sektora prywatnego.
Interwencje te, zwłaszcza na poziomie federalnym, były bardzo celowe, dobrze zaplanowane i dobrze zorganizowane. W ciągu pierwszych 2 lat ery Obamy kilka aktów prawnych stanowiło podstawę i podstawowe narzędzia dla skoordynowanych działań w zakresie kontroli tytoniu. Trzy z tych nowych przepisów były szczególnie wpływowe: ustawa o ponownym zezwoleniu na program ubezpieczeń zdrowotnych dla dzieci z 2009 r., Która zwiększyła stawkę podatku akcyzowego od 0,39 USD do 1,01 USD za opakowanie; w czerwcu 2009 r. uchwalono ustawę o zapobieganiu paleniu tytoniu przez rodzinę i kontrolę wyrobów tytoniowych, co dało Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) uprawnienia do wszechstronnej regulacji tysięcy wyrobów tytoniowych po raz pierwszy; w marcu 2010 r. została wydana ustawa o przystępnej cenie (ACA), która zobowiązała ubezpieczenie do opartego na faktach poradnictwa dotyczącego rzucania palenia i lekarstw bez barier i zwrotów3 oraz rozszerzonego ubezpieczenia Medicare i Medicaid na leczenie uzależnienia od tytoniu. ACA powołała również Krajową Radę Prewencji oraz Prewencję i Fundusz Zdrowia Publicznego. Inne akty prawne, które przyczyniły się do tego, obejmowały amerykańską ustawę o odzyskiwaniu i ponownym inwestowaniu (ARRA), ustawę o zapobieganiu wszelkim papierosom oraz ustawę o technologii informacyjnej w zakresie zdrowia i zdrowia klinicznego; te zapewniały finansowanie badań, nakładały podatki od sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Internet, pomogły ograniczyć sprzedaż dzieciom i wprowadziły ocenę używania tytoniu do wymogów dotyczących „znaczącego używania” w technologii informacji o zdrowiu.
Administracja Obamy zwiększyła również kontrolę nad paleniem tytoniu poprzez wybory przywódcze dla Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej (HHS), w tym wielu starszych osób o bogatym doświadczeniu w zakresie kontroli tytoniu, takich jak zastępca sekretarza zdrowia William Corr, Centers for Disease Control and Prevention ( CDC) Dyrektor Tom Frieden, dyrektor FDA ds. Wyrobów tytoniowych (CTP) Dyrektor Mitch Zeller i zastępca sekretarza ds. Zdrowia Howard Koh. Wszyscy ci nominowani skupili uwagę i energię na kontroli tytoniu. Koh, na przykład, poprowadził wysiłki w celu opracowania pierwszego kompleksowego planu strategicznego HHS, aby zmierzyć się z używaniem tytoniu w Ameryce4 i utworzył Komitet Sterujący ds. Kontroli Tytoniu HHS, który co miesiąc gromadził kluczowe agencje HHS w celu koordynowania działań departamentów mających na celu ograniczenie używania tytoniu.
Zaangażowane agencje HHS (w tym National Cancer Institute, Narodowy Instytut ds. Narkomanii, Centra Medicare i Medicaid Services oraz Administracja ds. Nadużywania Substancji i Mentalnych Usług Zdrowotnych) wykorzystały narzędzia i możliwości, jakie daje nowe prawodawstwo zwiększenie interwencji w zakresie kontroli tytoniu. HHS skierowali 200 milionów dolarów z ARRA na uruchomienie Community Putting Prevention to Work, programu, który zachęcił 22 miasta i hrabstwa do wdrożenia opartych na dowodach strategii w celu ograniczenia używania tytoniu. We wrześniu 2011 r. CDC przyznało ponad 100 mln USD na fundusze prewencyjne poprzez nowy program o nazwie Community Transformation Grants, aby pomóc państwom, społecznościom i plemionom w całym kraju we wdrażaniu programów kontroli tytoniu. Oba te programy zapewniły bardzo potrzebne fundusze, ponieważ zmniejszono stanowe lokalne fundusze ograniczające palenie tytoniu.
W marcu 2012 r. CDC uruchomiła pierwszą płatną ogólnokrajową kampanię edukacyjną dotyczącą tytoniu „Porady od byłych palaczy”, która zawiera fascynujące historie byłych palaczy żyjących z chorobami związanymi z paleniem i niepełnosprawnością. CDC szacuje, że kampania Porady pomogła przynajmniej 400 000 palaczom rzucić palenie na dobre od 2012 roku i ma zapobiegać co najmniej 17 000 przedwczesnych zgonów.4
CTP FDA było w centrum wysiłków federalnych, w tym zakazu manufacsprzedaż i sprzedaż papierosów o smaku owoców lub słodyczy; zakaz używania twierdzeń wprowadzających w błąd, takich jak „niski”, „lekki” i „łagodny”; wydanie ostatecznego „domniemanego” rozporządzenia, które rozszerza jego kompetencje w stosunku do wyrobów tytoniowych o e-papierosy, cygara oraz fajki i fajki wodne; przeprowadzanie ponad 600 000 inspekcji sprzedawców detalicznych w celu zapewnienia zgodności z przepisami ograniczającymi sprzedaż wyrobów tytoniowych młodym ludziom oraz wydawanie listów ostrzegawczych, kar pieniężnych i zakazów sprzedaży tytoniu za naruszenia; wymaganie od producentów wyrobów tytoniowych podawania składników i poziomów szkodliwych i potencjalnie szkodliwych składników w ich produktach; uruchomienie „Realnych kosztów” i innych kampanii informacyjnych ostrzegających młodzież przed zagrożeniami związanymi z wyrobami tytoniowymi. Skumulowane skutki tych działań legislacyjnych, regulacyjnych i politycznych mogły spowodować efekt kuli śnieżnej – spadek palenia, który przyspieszył w ciągu Obama lat (patrz wykresy). Postęp ten spowodował, że całkowite wyeliminowanie używania tytoniu w Stanach Zjednoczonych wydaje się możliwe, a nie tylko aspiracyjne. Poczynając od tego postępu, raport 50-lecia Generalnego Chirurga, The Health Consequences of Smoking (2014), nakreślił serię możliwe do wykonania kroki w celu wyeliminowania używania tytoniu w Ameryce. 5 Poczynione już postępy nie przemawiają za przyszłą pasywnością; Argumentuje za ciągłymi działaniami, poczynając od podtrzymywania krajowych kampanii medialnych, aż po rozszerzanie oferty poradnictwa w zakresie używania tytoniu i leczenia lekami (zob. Działania mające na celu dalsze obniżenie stóp palenia w Stanach Zjednoczonych). Ścieżka prowadzona w celu zmniejszenia wskaźników palenia w erze Obamy zapewnia mapa drogowa dla eliminacji palenia w Stanach Zjednoczonych. W ciągu ostatnich 7 lat odnotowano znaczny postęp, co sugeruje, że polityka i programy realizowane w tym okresie znacząco zmniejszyły rozpowszechnienie palenia. Oczywiście nie ma niepodważalnych dowodów łączących obserwowane spadki palenia z działaniami i polityką administracji. Jednak inne trendy świeckie, takie jak zmiany gospodarcze i stosowanie alternatywnych wyrobów tytoniowych, takich jak elektroniczne systemy dostarczania nikotyny, wydają się niewystarczające, aby uwzględnić wyraźne zmiany zaobserwowane w paleniu papierosów5. Pomimo tego wielkiego postępu, używanie tytoniu nadal powoduje znaczne szkody w Stanach Zjednoczonych, z około 15% dorosłych lub ponad 36 milionów Amerykanów, nadal palić. Około połowa tych osób umrze przedwcześnie, chyba że uda im się rzucić palenie.5 Chociaż zakończenie używania tytoniu w Stanach Zjednoczonych wydaje się teraz możliwe do zrealizowania, zostanie ono zrealizowane tylko wtedy, gdy rozwiniemy udane działania rozpoczęte w erze Obamy.