Microtiopatia zakrzepowa zwiazana z interferonem beta

Przypadki mikroangiopatii zakrzepowej związanej ze wspólnym źródłem wytwarzania interferonu Beta. Pokazano próbki biopsyjne nerki uzyskane od czterech pacjentów otrzymujących rekombinowaną terapię interferonem beta w południowej Szkocji, u których rozpoznano mikroangiopatię zakrzepową w okresie 18 miesięcy (panele od A do D). Wszystkie cztery próbki wykazują arteriolarne obliteracje światła z nabrzmiałym śródbłonkiem i fibryną (strzałki, hematoksylina i eozyna i wybarwianie srebrem [panele A, B i D] oraz zabarwienie błękitem Martusa [MSB] [panel C]). Wszyscy czterej pacjenci byli leczeni rekombinowanym interferonem beta tego samego producenta, co potwierdzono przez śledzenie partii leku. Diagram Venna pokazuje nakładanie się 10 partii przepisanych pacjentom w roku przed prezentacją przypadku indeksu (Panel E). Interferon beta to szeroko przepisywana terapia rekombinowanym białkiem o dobrze ustalonym korzystnym profilu bezpieczeństwa.1 Tutaj opisujemy nieoczekiwanie dużą liczbę przypadków mikroangiopatii zakrzepowej związanej z ciężkim lub złośliwym nadciśnieniem tętniczym u czterech pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, którzy otrzymywali terapię rekombinowany interferon beta w południowej Szkocji. Szczegółowy przegląd historii tych pacjentów, w tym analiza genetyczna, nie wskazał żadnego innego czynnika przyczynowego tego stanu, a analiza dokumentacji farmacji ujawniła znaczące powiązanie ze wspólnym źródłem wytwarzania interferonu beta (Rebif, Merck) (Rysunek i Dodatek dodatkowy, dostępne wraz z pełnym tekstem niniejszego listu). Organy regulacyjne w Wielkiej Brytanii otrzymały sześć dodatkowych spontanicznych zgłoszeń zaburzeń związanych z mikroangiopatią zakrzepową i interferonem beta, wszystkie związane z tym samym producentem (szczegółowe informacje można znaleźć w Dodatku uzupełniającym). W grudniu 2013 r. Agencja Regulacyjna ds. Leków i Produktów Ochrony Zdrow ia (MHRA) wydała aktualizację dotyczącą bezpieczeństwa leku w odniesieniu do możliwego związku pomiędzy interferonem beta a mikroangiopatią zakrzepową.2 W kwietniu 2009 r. Producent Rebif dodał ostrzeżenie do ulotki informacyjnej o możliwym związku. skojarzenie z mikroangiopatią zakrzepową, która została określona jako zespół hemolityczno-mocznicowy i zakrzepowa plamica małopłytkowa (HUS / TTP). Poprosiliśmy o szczegóły dotyczące geograficznej i czasowej dystrybucji raportów HUS / TTP. Zgodnie z naszymi spostrzeżeniami w Wielkiej Brytanii bardzo niewiele przypadków zgłoszono na całym świecie w ciągu pierwszych 9 lat monitorowania bezpieczeństwa. Jednak ostatnio odnotowano wzrost liczby zgłoszeń z krajów o takim samym sformułowaniu, jak ten stosowany w Wielkiej Brytanii.3 Podczas interpretacji spontanicznych zgłoszeń o niepożądanych reakcjach na lek wymagana jest zasadnicza ostrożność, ponieważ takie zgłoszenia są dobrowolne, potencja lnie podlegają do zaniżania wyników i mogą na nie wpływać wiele czynników, w tym nasilenie reakcji na lek, klasyfikacja diagnostyczna i stopień rozpowszechnienia. Jednakże nie wykryliśmy takich wzorców ani trendów w danych dotyczących bezpieczeństwa z podobnego produktu rekombinowanego interferonu beta, co sugeruje, że dalsze badanie związku ze zmianami w produkcji może być warte zachodu. Podnieśliśmy te obawy u producenta i organów regulacyjnych. Pacjenci w naszej analizie mają ważne cechy kliniczne (szczegółowe informacje znajdują się w Dodatku Uzupełniającym). Po pierwsze wszyscy pacjenci prezentowali po latach dobrze tolerowanego leczenia za pomocą interferonu beta, co utrudniało rozpoznanie stowarzyszenia. Po drugie, piorunująca prezentacja była związana z ciężkim nadciśnieniem. Po trzecie, pomimo nagłej prezentacji, retrospektywna analiza wykazała przewlekłe zmiany we wszystkich próbkach nerkowo-biopsyjnych i prodrom u trzech z czterec h pacjentów z cechami obejmującymi nowo zdiagnozowane nadciśnienie, zaburzenia hematologiczne i zaburzenia czynności nerek w miesiącach poprzedzających rozpoznanie. Następnie zidentyfikowaliśmy podobny prodrom w niedawnej sprawie dotyczącej zgonu w Wielkiej Brytanii. Zatem mikroangiopatia zakrzepowa jest poważnym i potencjalnie śmiertelnym powikłaniem, które pojawiło się późno w trakcie rekombinowanej terapii interferonem beta. Wczesne objawy tego powikłania mogą być rozpoznawane ze zwiększoną czujnością, co może złagodzić ciężkość. David Hunt, Ph.D. Edinburgh University, Edinburgh, Wielka Brytania David Kavanagh, MD, Ph.D. Newcastle University, Newcastle upon Tyne, Wielka Brytania Iain Drummond, MB, Ch.B. Belinda Weller, MB, BS Chris Bellamy, Ph.D. Edinburgh University, Edinburgh, Wielka Brytania James Overell, MD Glasgow University, Glasgow, Wielka Brytania Stephen Evans, mgr inż. London School of Hygiene and Tropical Medicine, Londyn, W ielka Brytania Andrew Jackson, Ph.D. Siddharthan Chandran, Ph.D. University of Ed [patrz też: stomatolog, kardiolog kielce, psycholog poznań ]