Przechowywanie bazy danych bibliograficznych na komputerze: przegląd oprogramowania do zarządzania odniesieniami

Przeszukiwanie bazy danych MEDLINE (za pomocą CD-ROM, usług on-line lub usługi dyskietek) jest uważane za rutynę w większości akademickich prac klinicznych i badawczych. Niezależnie od strategii wyszukiwania, wiele śmieci gromadzi się, a wyniki muszą być dokładnie analizowane. Ponadto podczas przeglądania odnośników można czasami usunąć odniesienie, dodać dodatkowe słowa kluczowe lub załączyć przypis. Nawet jeśli pliki MEDLINE są porządnie przechowywane w podkatalogach, nie istnieje skuteczny sposób przeglądania i wyszukiwania konkretnych artykułów. Edytowanie, usuwanie i wklejanie w dół załadowanych plików może rzeczywiście zostać wykonane, ale z ogromnym wysiłkiem, wymagającym obsesyjno-kompulsywnych cech osobowości. W tym momencie bardzo pomocne może być oprogramowanie do zarządzania osobistą bibliograficzną bazą danych. Oprócz przechowywania odniesień, oprogramowanie bibliograficzne umożliwia formatowanie cytatów w celu dopasowania do konkretnych stylów wymaganych przez różne czasopisma biomedyczne. Istnieje ponad 20 komercyjnych programów do tworzenia bibliograficznych baz danych na rynku. W tej recenzji przyjrzymy się wyłącznie oprogramowaniu do użytku na komputerach osobistych z systemem DOS. Istnieją również pakiety oprogramowania do użytku na komputerach Macintosh, VAX / VMS, UNIX i innych systemach operacyjnych. Przeglądane tutaj pakiety to DMS4Cite (Sidereal Technologies, Westwood, NJ), Notebook II (PRO / TEM Software, Palo Alto, Kalifornia), Papyrus (Research Software Design, Portland, Oreg.), Reference Manager (Research Information Systems, Carlsbad) , Kalifornia) i Refsys Super (Biosoft, Ferguson, MO).
Wszystkie te pakiety były w stanie wykonywać następujące zadania: importowanie plików MEDLINE pobranych z CD-ROM-u lub baz danych on-line do osobistej bibliograficznej bazy danych; wprowadzanie odnośników (takich jak książki i rozdziały) z klawiatury; edytowanie i usuwanie odniesień w bazie danych osobowych; dołączanie komentarzy, uwag i dodatkowych słów kluczowych do referencji; przeprowadzanie wyszukiwań w różnych dziedzinach, z wykorzystaniem różnych podejść – logiki, użycia ciągów (tekst dowolny) i tak dalej; oraz grupowanie cytatów w celu tworzenia bibliografii, które mają być dołączane do manuskryptów lub wykorzystywane do celów dydaktycznych.
Do budowy bibliografii kody cytowań są wprowadzane do rękopisu ręcznie lub automatycznie. Każdy kod reprezentuje konkretne cytowanie z bazy danych. Program automatycznie zastępuje kody kolejnymi numerami (lub odniesieniami do autora roku) w nawiasach. Referencje są automatycznie formatowane zgodnie z żądanym stylem dziennika i sortowane w kolejności, w jakiej występują w manuskrypcie lub w kolejności alfabetycznej. Ten plik referencyjny jest zapisany w formacie ASCII lub w formacie edytora tekstów (większość pakietów obsługuje popularne procesory tekstu).
Wszystkie przeglądane przez nas programy nie zawierały funkcji sprawdzania pisowni, co byłoby pomocne przy ręcznym wprowadzaniu referencji i notatek.
Tabela 1. Tabela 1. Funkcje pięciu pakietów oprogramowania. Pięć pakietów ma wiele wspólnego. Które z nich do zakupu powinny zależeć, naszym zdaniem, od ceny, przyjazności dla użytkownika i innych funkcji wymienionych w Tabeli 1. Znaleźliśmy dwa pakiety – Papirus i Reference Manager – najbardziej odpowiednie do zadania obsługi w dół -loaded referencje MEDLINE Jeśli baza danych jest przeznaczona dla dużej grupy osób, przydatne mogą okazać się niestandardowe funkcje. Możliwość importowania z szerokiej gamy komercyjnych dostawców baz danych, instalacja w sieci i używanie znaków innych niż angielski może sprawić, że programy będą bardziej atrakcyjne dla działów.
Właściwym sposobem na wybór produktu najlepiej odpowiadającego potrzebom jest wypróbowanie wersji demonstracyjnych oprogramowania. Wersje demonstracyjne pozwalają na pełną ocenę produktu, ale ograniczają bazy danych do nie więcej niż kilkudziesięciu wpisów. Kosztują ułamek ceny rzeczywistego oprogramowania (zwykle około 20 do 30 USD). Uważamy, że każda biblioteka medyczna powinna kupować i zapewniać dostęp do demonstracyjnych wersji kilku programów zainstalowanych na jednym z komputerów bibliotecznych. Szkoły medyczne powinny rozważyć zakup licencji na stronie, aby zachęcić do poznawania literatury ze strony swoich uczniów.
Eytan Z. Blumenthal, MD
Raz Gilad, BA
Uniwersytet Hebrajski, Jerozolima, Izrael

Powołanie się na artykuł (1)
Zamknij Cytowanie artykułów
[hasła pokrewne: psychoterapeuta ursynów, apteka legnica dyżur, labrador choroby ]

Dodaj komentarz