Szukanie Boga w mózgu – wysiłki mające na celu zlokalizowanie wyższych funkcji mózgu ad

Uważa on ideację religijną za odzwierciedlenie przekonań – takich jak pojęcie narodzin z dziewicy lub pojęcie Boga, który zna każdą myśl każdego człowieka – które naruszają nasze codzienne postrzeganie rzeczywistości. Porównuje on takie konceptualizacje do konfabulacji, do których docierają osoby z rozszczepionymi mózgami, aby zrozumieć niezgodne dane napotykane przez dwie oddzielone półkule. W swojej ostatniej książce The Soul in the Brain, brytyjski neurolog Michael Trimble patrzy na swoją dziedzinę wiedzy, epilepsję, aby zbadać możliwy związek między ludzkim mózgiem a religią: religijność, jak zauważa, często wysuwa się na czoło przez konfiskaty.3 Trimble wskazuje, że jedne z największych religijnych postaci w historii miały prawdopodobnie skomplikowane częściowe konfiskaty, o których wiadomo, że są związane z ideologią religijną. Na przykład podczas nawrócenia św. Pawła na drodze do Damaszku mówi się, że nie tylko cierpiał na ślepotę przez 3 dni, ale także często padał na ziemię i doświadczał ekstatycznych wizji. Mahomet opisywał spadające epizody, którym towarzyszyły halucynacje wzrokowe i słuchowe. Józef Smith, który założył mormonizm, zgłosił upadki świadomości i zatrzymania mowy, zauważając, że Kiedy przyszedłem. . . Znalazłem się leżąc na plecach i patrząc w niebo. Joanna z Arc powiedziała: Usłyszałem ten głos [anioła]. . . któremu towarzyszy także wielkie światło. 3
Trimble przypomina, że w The Varieties of Religious Experience XIX-wieczny psycholog William James podkreślił także trans, wizje i halucynacje słuchowe związane z religią, podkreślając niewysłowiony, zmieniony stan świadomości większości religijnych mistyków. Takie mistyczne stany, spotykane w większości religii, zauważa Trimble, są niezwykle podobne do stanów mentalnych wywołanych przez leki psychedeliczne, takie jak LSD i meskalina. Prawie 50 lat temu, psychiatra Walter Pahnke doszedł do tego wniosku na podstawie eksperymentów, w których psycocybina została podana uczniom w Harvard Divinity School. Niedawno Roland Griffiths i jego współpracownicy powtórzyli te badania w bardziej rygorystyczny sposób i odkryli, że badani otrzymujący psilocybinę opisywali długotrwałe zmiany religijnego poczucia siebie. 4 Leki, których mechanizm działania jest zrozumiany, mogą być potężnymi narzędziami do wyjaśnienia molekularnego na podstawie stanów psychicznych – wiemy znacznie więcej na temat neuroprzekaźników, które pośredniczą w emocjach, na przykład w badaniu działań leków przeciwdepresyjnych niż w bezpośrednim manipulowaniu mózgiem – i wiadomo, że leki psychedeliczne działają jako agoniści jednego podtypu receptorów serotoninowych. Ponieważ neurony serotoninowe powstają z dyskretnego zestawu jąder raphe w mózgu, możliwe jest zawężenie poszukiwania biologicznej przyczyny co najmniej jednego rodzaju religijności do tych kilku komórek.
Biorąc jednak pod uwagę zmienność tego, co rozumiemy przez religię i poezję , próby lokalizowania takich rzekomych funkcji w mózgu zawsze są obarczone niebezpieczeństwami. Skupiając się na epileptycznych przyczynach zarówno religijnych, jak i twórczych impulsów, Trimble wylicza kilka kandydujących regionów, z których większość znajduje się w płatach skroniowych – obszarze, który otrzymuje znaczący wkład z neuronów serotoninowych – co jest zgodne z tym, co wiemy o miejscach działania leki psychedeliczne
[hasła pokrewne: allegro tangle teezer, ile się czeka na sanatorium z nfz, przeglądarka nfz ]